Μονοήμερο - διήμερο - τριήμερο
Η Άνδρος, όπως και σχεδόν όλα τα κυκλαδονήσια, έχει αποτυπωμένη την ανθρώπινη δράση από την μία άκρη ως την άλλη. Χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της δράσης είναι οι ξερολιθιές, των οποίων η άγρια ομορφιά προκαλεί θαυμασμό για το πώς ο άνθρωπος κατάφερε να αντιπαλέψει τις δυνάμεις της φύσης και να μετατρέψει τις άγονες πλαγιές σε καλλιεργήσιμες εκτάσεις, μέσα από μια ορθολογική χρήση του περιβάλλοντος προς όφελός του. Με μέτρο, λοιπόν, την αρμονία με τη φύση και εργαλείο την πέτρα, έχτισαν τις «αιμασιές» ή τις «πεζούλες», κατασκεύασαν από την ίδια πέτρα αλώνια, πηγάδια, καταλύματα για ανθρώπους και ζώα, καλντερίμια, τοίχους περίφραξης, νερόμυλους, ταβλόμυλους, γεφύρια…. Και το χρώμα της πέτρας ολόιδιο με των βράχων τριγύρω, δεν ξεχωρίζεις την ανθρώπινη κατασκευή από αυτήν της φύσης. Έργα που εντυπωσιάζουν για την απίστευτη χειρωνακτική εργασία που απαιτήθηκε για την ολοκλήρωσή τους. Πραγματικά έργα τέχνης αρμονικά δεμένα με το περιβάλλον, σαν αποτέλεσμα μιας φυσικής διεργασίας και όχι της επέμβασης του ανθρώπου.
Η Άνδρος, όπως και σχεδόν όλα τα κυκλαδονήσια, έχει αποτυπωμένη την ανθρώπινη δράση από την μία άκρη ως την άλλη. Χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της δράσης είναι οι ξερολιθιές, των οποίων η άγρια ομορφιά προκαλεί θαυμασμό για το πώς ο άνθρωπος κατάφερε να αντιπαλέψει τις δυνάμεις της φύσης και να μετατρέψει τις άγονες πλαγιές σε καλλιεργήσιμες εκτάσεις, μέσα από μια ορθολογική χρήση του περιβάλλοντος προς όφελός του. Με μέτρο, λοιπόν, την αρμονία με τη φύση και εργαλείο την πέτρα, έχτισαν τις «αιμασιές» ή τις «πεζούλες», κατασκεύασαν από την ίδια πέτρα αλώνια, πηγάδια, καταλύματα για ανθρώπους και ζώα, καλντερίμια, τοίχους περίφραξης, νερόμυλους, ταβλόμυλους, γεφύρια…. Και το χρώμα της πέτρας ολόιδιο με των βράχων τριγύρω, δεν ξεχωρίζεις την ανθρώπινη κατασκευή από αυτήν της φύσης. Έργα που εντυπωσιάζουν για την απίστευτη χειρωνακτική εργασία που απαιτήθηκε για την ολοκλήρωσή τους. Πραγματικά έργα τέχνης αρμονικά δεμένα με το περιβάλλον, σαν αποτέλεσμα μιας φυσικής διεργασίας και όχι της επέμβασης του ανθρώπου.
•
Οι μαθητές να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τη φύση, σαν
το περιβάλλον εκείνο μέσα στο οποίο ζούνε που χρειάζεται την φροντίδα μας.
•
Να κατανοήσουν τις χρησιμότητες των ξερολιθιών ανάλογα
με την χρήση τους.
•
Να προσεγγίσουν βιωματικά την τέχνη της κατασκευής της
ξερολιθιάς.
•
Να εμπεδώσουν τα
χαρακτηριστικά του φυσικού περιβάλλοντος της Άνδρου και να το αφουγκρασθούν
μέσω των αισθήσεων τους.
•
Να καταλάβουν τη
αναγκαιότητα της διατήρησης των ξερολιθικών
κατασκευών και της τέχνης του «πετρά».
•
Να αναγνωρίσουν τα οφέλη της ορθολογικής διαχείρισης
του περιβάλλοντος.
•
Να ασκηθούν στην ομαδική εργασία και να αναπτύξουν το
πνεύμα συνεργασίας που απαιτεί η συλλογική δράση για επίλυση περιβαλλοντικών
ζητημάτων.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Γνωστικό-Θεωρητικό: Οι μαθητές γνωρίζουν για τις διάφορες
ξερολιθικές κατασκευές, κατανοούν τις χρησιμότητες αυτών, καθώς και τα
σημαντικά οφέλη του περιβάλλοντος μέσα από αυτή την ορθολογική δράση. Γνωρίζουν
για την σχέση ξερολιθιάς – γεωργίας και αποκτούν επίσης μια εικόνα της τέχνης
χτισίματος της ξερολιθιάς.
Πρακτικό-Βιωματικό: Οι μαθητές ξεκινούν από το χωριό
Κοχύλου και ακολουθώντας το μονοπάτι
προς τα Διποτάματα καταλήγουν στο ομώνυμο ποτάμι, παρατηρούν τις ανθρώπινες
παρεμβάσεις (αυλάκια, αιμασιές, νερόμυλους, βρύσες, αλώνια, γεφύρια,
καλντερίμια) που εξυπηρετούν τις ανθρώπινες ανάγκες χωρίς να προσβάλλουν το
περιβάλλον και την αισθητική, καταγράφουν
τη χλωρίδα και πανίδα . Φωτογραφίζουν οτιδήποτε κινεί το ενδιαφέρον για
μελέτη και σχολιασμό, όπως εστίες ρύπανσης. Διαθέτουν όργανα που βοηθούν στην
καταγραφή στοιχείων. Με την βοήθεια χτίστη επεξηγούνται οι διαφορετικές
κατασκευές.
Δημιουργικό: Οι μαθητές, αφού επιστρέψουν στο Κ.Π.Ε.,
κάνουν ανάλυση όλων των στοιχείων που συνέλεξαν, συνεργάζονται κατά ομάδες και
προτείνουν ιδέες και λύσεις σε προβλήματα που κατέγραψαν στο πεδίο έρευνας.
Εκφράζουν με δημιουργικό τρόπο τις εντυπώσεις και ανησυχίες τους και
προετοιμάζονται για την παρουσίαση των εργασιών τους.
Παρουσίαση: Οι ομάδες των μαθητών παρουσιάζουν τις
εργασίες τους, συζητούν τις ιδέες τους, προτείνουν λύσεις και αξιολογούν το πρόγραμμα.
ΜΟΝΟΗΜΕΡΟ
08:30 - 09:30
|
ΈΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
09:30 - 10:00
|
ΕΠΙΒΙΒΑΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ
|
10:00 - 12:00
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ
|
12:00 - 12:30
|
ΕΠΙΒΙΒΑΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ Κ.Π.Ε. ΚΟΡΘΙΟΥ.
|
12:30 - 14:30
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ.
|
14:30
|
ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
|
ΔΙΗΜΕΡΟ
ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
|
11:30 - 12:00
|
ΈΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
12:00 - 14:00
|
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
14:00
|
ΛΗΞΗ ΠΡΩΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ.
|
ΔΕΥΤΕΡΗ
ΗΜΕΡΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
|
08:30 - 08:45
|
ΑΦΙΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΣΤΟ Κ.Π.Ε. ΚΟΡΘΙΟΥ
|
08:45 - 09:15
|
ΕΠΙΒΙΒΑΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ.
|
09:15 - 11:30
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ.
|
11:30 - 12:00
|
ΕΠΙΒΙΒΑΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ Κ.Π.Ε. ΚΟΡΘΙΟΥ.
|
12:00 - 14:30
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ.
|
14:30
|
ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
|
ΤΡΗΜΕΡΟ
ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
|
11:30 - 12:00
|
ΈΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
12:00 - 14:00
|
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
14:00
|
ΛΗΞΗ ΠΡΩΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ.
|
ΔΕΥΤΕΡΗ
ΗΜΕΡΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
|
|
08:30 - 08:45
|
ΑΦΙΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΣΤΟ Κ.Π.Ε. ΚΟΡΘΙΟΥ
|
08:45 - 09:15
|
ΕΠΙΒΙΒΑΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ.
|
09:15 - 13:30
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ.
|
13:30 - 14:00
|
ΕΠΙΒΙΒΑΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ Κ.Π.Ε. ΚΟΡΘΙΟΥ.
|
12:00 - 14:30
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ.
|
14:30
|
ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
|
ΤΡΙΤΗ ΗΜΕΡΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
| |
08:30 - 08:45
|
ΑΦΙΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΣΤΟ Κ.Π.Ε. ΚΟΡΘΙΟΥ
|
08:45 - 09:15
|
ΕΠΙΒΙΒΑΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ.
|
09:15 - 11:30
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ.
|
11:30 - 12:00
|
ΕΠΙΒΙΒΑΣΗ ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ Κ.Π.Ε. ΚΟΡΘΙΟΥ.
|
12:00 - 14:30
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ.
|
14:30
|
ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου